Friday, August 5, 2011

Min Georgine Bluesette har blitt så flott!


Denne forkultiverte jeg i begynnelsen av april, for at den skulle komme litt tidligere i gang, 
og bestemte meg for å beholde den i potte på terrassen, fordi den ble så fantastisk flott. 
Er blitt helt forelsket i den!

Kjøpte knollen på Europris, og betalte vel rundt en femtilapp.....hehe...
Tenk at denne herligheten kom fra den lille knudrete knolle-rota!
Dette er min aller første fra bunnen av, så da er det jo spesielt spennende!

Dette er en gøy plante for barn også, fordi den gror så fort, og blir kraftig og frodig, med flotte store blomster. Og den blomstrer til frosten kommer. 

De første blomstene viste seg helt i slutten av juni, og nå er den full av blomster og massevis av knopper. 
Når en blomst begynner å bli stygg, kniper jeg den av med en gang, så den heller kan bruke energi på nye. Den er sensitiv for overvanning, for da begynner bladene og blomstene og rotne. 
God drenering er veldig viktig for denne. 
Ellers har den fått flytende plantenæring ca. 1 gang i uka.
Jeg skal kutte den ned før frosten kommer, og overvintre tørt, kaldt og mørkt, så jeg kan plante den igjen til neste år. (Høres bra ut i teorien....*smile*)







Jeg har absolutt fått smaken på Georginer, så til neste år blir garantert beddet ved terrassen fyllt av forskjellige georginer.
(Beddet ved terrassen må likevel graves opp og fylles på ny jord, for det er fult av bregner med dype tykke røtter, så bregner spretter opp overalt hvor jeg ikke vil ha de, og jeg må konstant gå og dra de opp....)

Ha en Super Helg!
-Ingvild-


Kanskje du også vil like:



My Dahlia x pinnata 'Bluesette' has become a Beauty!
This one I planted indoors in the Spring for it to come a little earlier in time, and decided to keep it in the pot on the patio because it was so fantastic. And I have been completely in love with it!
Purchased tuber really cheep in a Supermarket as an impulse.
Imagine that this glory came from the little tuber-root!
This is a fun plant for children too to grow, because it grows so fast and becomes so pretty and lush, with beautiful large flowers. And it blossoms here from beginning of July till the frost comes.
 
The first flowers appeared right at the end of June, and now it's full of flowers and lots of new buds too. When a flower starts to get ugly, I pinch it off right away, so the plant can use the energy on new flowers and buds. 
It is sensitive to over watering if the drainage is bad, then leaves and flowers start rotting. So good drainage is very important for this on. I water it when it is drying up, and add floating plant nutrition approx. 1 time a week.
I'll cut it down before the frost comes, and take out the tuber to dry, and store it over the winter in a dry, cool and dark place, so I can plant it again next year.

I've fallen in love with Dahlias from this experience, so next year the flower bed next to the terrace will be filled with Dahlias!

Have a great week-end!
-Ingvild-



Maybe you'll also like:

 Pre-culturing of Dahlia 

 

8 comments:

Helene Orskaug said...

Georginen din var virkelig flott! Jeg synes Georginer er vakre, men har med vilje ikke dyrket dem i hagen min. Fordi jeg hører at Iberiasneglen elsker Georginer... og foreløpig har jeg ikke hatt besøk av disse brune krypene, hi hi! Men, kanskje jeg skulle ta sjansen og prøve meg neste år! De er jo så flotte, og kommer i så mange farger og varianter!

Heleneklem

Ingvild said...

Ja, har også hørt noe om snegler og georginer. Tror noen sorter kan være mer ettertraktede for snegler enn andre... Men tror de er ganske trygge på terrassen:)... Har ikke sett noen på den enda hvertfall:). Satser på beddet til neste år, så får vi se om det går bra! Jeg har holdt meg unna georginene også, fordi jeg ikke hadde lyst på ekstraarbeidet med å grave de opp og ned om høst og vår. Men de er jo så kraftige og fine og tar opp endel plass i beddet, og blomstrer så lenge, at da er det jo egentlig ikke så galt! Tenker på alle de løkene jeg har planta som jeg ikke har sett snurten av blomstene i år, og som uansett har veldig kort blomstring! Hehe :).
Klem

Janne said...

Georginen din var litt av et syn du! Kansje jeg skulle prøve meg med en slik til neste år på terrassen - kansje enklere å finne den igjen da når den skal graves opp før frosten:))
Ønsker deg en god helg!
Klem fra Janne

Lene fra Lillehammer said...

Hei på deg! Flott georgine da. Hadde selv en del av disse for noen år siden, men jeg kuttet de ut da jeg til slutt ikke gadd å grave de opp hver høst. For på senhøsten er jo som regel så møkka lei hage og da går det som regel ikke bra med et slikt graveprosjekt, hihi.
Når det gjelder roser er ikke det noe kunstverk vettu. Mange tror at roser er så krevende og trenger ekstra stell, men det får de ikke hos meg og de fleste kommer tilbake år etter år. Så jeg er helt sikker på at du får det til.
Ha en fortsatt super helg!

Lene fra Lillehammer said...

Hei igjen, blir to kommentarer fra meg i kveld. Måtte bare svare på spørsmålet ditt. Neida, lysthuset er ikke homemade, det er ferdigprodusert og vi kjøpte det av et firma som heter Ida Idè Lyshus. Du kan google på det så får du opp masse flotte lysthus. Jeg vet de har et som heter Mona og et som heter Lisa ihvertfall. Lisa er størst og heldigvis valgte vi det.

Anonymous said...

Hei igjen :)

Tusen takk for hjelpen i å finne oppskrift på pelargonier,, skal følge din instruks, men mørke, mellom 5 og 10 grader og litt vann :).

Georginen din var nydelig! Frodig og en herlig farge! Har også kjøpt meg knoller i år, men var litt sen ute. Kjøpte tre forskjellige på coopen, hvor bare den ene har kommet seg, men bare med blader. Tror ikke den vil rekke å blomstre. Leser her hos deg at de trenger god drenering, det har de ikke fått i karret på veranda. Antakelig druknet de :).

Skal også prøve meg på flere slike neste år :)

♥ Stines hverdag said...

Jeg er imponert over dine grønne fingre, Ingvild. Den er kjempe flott!
Jeg selv er glad så lenge jeg klarer å holde liv i stueplantene mine noen uker ;) Grønne planter overlever en stund, men det er verre med resten...

Ang den gaffelen ;) Jeg prøvde virkelig uten, men får jo ikke spist noe da. Kreves visst en god del mer trenging... hehe

Bodil said...

Så fin blogg du har Ingvild, du er virkelig kreativ!!

Jeg er så fornøyd med kaffemaskinen, deilig å bare lage seg en kopp når en har lyst istedetfor å lage ei heil kanne!!

Ha en flott tirsdag!
Klem Bodil