Saturday, December 20, 2014

Lang-Nisseluer

Long Barn-Gnome Hats






Ble den ikke supersøt?

Jeg rakk akkurat å bli ferdig med to av disse, sånn at de kom i pakken i pakkekalenderen 
som var for Ellas siste skoledag før juleferien. 
Da skulle de ha juleavslutning med kirkebesøk, grøt, og kosetime, og alle skulle ha på seg noe rødt.... 
Ella var kjempefornøyd. Og det samme var Daniel (selv om han har nektet å gå med den etterpå, han sier han skal spare den til jul....Haha, ja den var god!). 
Den ene strikket jeg med vrangbord 2 rette og 2 vrange, og den andre med annenhver rett og vrang.






Oppskriften er gratis fra Sandnes Garn
og det er en oppskrift for smart garn og en for sisu garn.
Jeg brukte Senjagarn fra Nille - 80% superwash ull, og 20% nylon, som jeg synes var mykt og godt, og fulgte oppskriften for Sisu-garn, men brukte pinnestørrelse 2,5 og 3,5. Det gikk med nesten 2,5 nøster, inkludert dusken, som jeg lagde ganske tykk.
Fargen er mørkerød (309), litt mørkere enn den ser ut på bildene.
Lua hadde nok sittet litt bedre hvis jeg hadde brukt 2 og 3 som i oppskifta, eller strikket str. 2-4 år i stedenfor 6-8 år. Den passer jo faktisk til meg også (ca. 58 cm hodeomkrets).
Ellers strikket jeg en forlengelse i tuppen på resterende 4 masker - rundt og rundt ca. 5 cm før jeg festet på dusken.






Oppskrift gjengitt fra Sandnes garn.

Størrelse:
(2-4) 6-8 år
Garn:
sisu (80 % ull, 20 % nylon, 50
gram = ca 175 meter)
Garnalternativ:
sandnes mini alpakka,
mandarin petit, sandnes mini
duett
Garnmengde:
Rød 4219: (100) 150 gram
Veiledende pinner:
Rundp nr 2 og 3, strømpep nr 3
Strikkefasthet:
27 m glattstrikk på p 3 = ca 10
cm
Legg opp (120) 130 m på rundp nr 2 og strikk 8 cm vr-bord rundt 1 r, 1 vr. Skift til p nr 3 og fortsett med glattstrikk. Når arb måler (22) 24 cm settes et merke i hver side med (60) 65 m til hver del. Fell slik: Strikk til 2m før merke, 2 r sm, 2 vridd r sm. Strikk til 2 m før neste merke og fell på samme måte.Strikk 3 omg uten felling. Fell videre på samme måte hver 4. omg til det gjenstår (4) 6 m.
Trekk tråden gjennom m, stram til og fest godt. Lag en dusk og sy fast i toppen.







Ha en god Juletid.
Nå er det to her som ser fram til å gå julebukk, hvertfall!
Have a Merry Holliday Season!
Now there are two kids who really look forwards to go Christmas carolling!

-Ingvild-

1 comment:

Anonymous said...

Kjempefin, du er flink :-)