Friday, January 20, 2012

Prinsessekake, Kake på Pinner & Prinsessekrone av Ståltråd og Perler

Princess cake, Cake-pops, & Princess Crown made from Steel Wire and Pearls



Ja, vi har hatt prinsessebursdag.
Rosa, rosa og rosa.... Høy rosafaktor hos denne prinsessa.
(Og takket være min mann, snek Hello Kitty seg inn også....)
Ella blei 4 år
Og det måtte selvfølgelig også feires med vennene hennes også!

 Yes, we had princess birthday party!
Pink, pink, pink.... This princess loves her pink.
(And thanks to my husband, Hello Kitty also snuck in....)
Ella turned 4 years old
And that off course that had to be celebrated with her friends as well.






Prinsessekake med marshmallow fondant (min prinsesse liker ikke marsipan...) var på sin plass.
Tror jeg trygt kan si at jeg har oppgradert på kakefronten siden i fjor.

Princess cake with marshmallow fondant. 
I think I dare to claim that I have upgraded my cake baking skills since last year.


...Og måtte bare teste ut å lage "Cake-pops", sjokoladekake på pinne. Blei de ikke supersøte?
Og knallgode!
Og slo virkelig an blant barna.
Og de kan lages av sjokoladekakerester!

...And just had to test out making these supercute "Cake-pops".
They tasted great!
And they were a big hit with the kids.
And you can make them from chocolate cake left overs!


Og marshmallows på pinner. Fikk den ideen fra Hilde.
Når jeg først var i gang med å dyppe cake-popsene i sjokolade....

And marshmallow-pops, 
when anyway I was dipping the cake-pops in smelted chockolate....
I got that idea from Hilde.


Mannen lager alltid skikkelig gode og seige chockolate chip cookies.
De slår alltid godt an....
Rosinboller ble det også, men de glemte jeg å ta bilde av....

And my husband always makes really tasty and chewy chockolate chip cookies.
They are always a hit....
I also made sweet raisin buns, but I forgot to take pictures of them...



Og selvfølgelig rosa blomster til den lille prinsessa.....

And off couse pink flowers for the little princess....








Og krone, som seg hør og bør for en ekte prinsesse!
Lagde jeg av ståltråd og perler.

And a crown, which off course all real princesses should have! 
I made from steel wire and pearls.


Og ei strålende fornøyd jente!

And an extreemely pleased girl!


Til familiebursdagen laget jeg Vintage kaken til Manuela (Passion 4 baking).
Ble den ikke søt? (Måtte jo teste ut kakedekoreringssettet fra Wilton som jeg fikk til jul!)
Den var supersøt....
Og Rosa..... Og 4 lag!
Synes jeg hadde vært sååå flink,
...men det var inntil jeg lagde prinsessekaka!
Da synes jeg hvertfall jeg hadde vært flink! (Første gang, altså, med andre ord!)

For the family celebration of Ellas birthday I made this Vintage Cake of Manuela (Passion 4 baking). 
Didn't it turn out sweet? (I had to test out the cake decoration set from Wilton, that I got for Christmas!)
It was super-sweet...
And pink.... And 4 layers!
I was so proud, 
...but that was untill I made the princess cake!
Then I was even prouder! (First time, ...needless to say!)


Fremgangsmåter og Oppskrifter;
This is how they were done;


Prinsessekaka
Princess cake














Prinsessekake videoinstruksjoner - masse flotte tips her!
Princess cake video instructions - some really nice tips, here!


Den er ikke vanskelig å lage, men beregn massevis av tid....
It is not hard to make, but calculate plenty of time! Much more than you think you will need.....


Jeg brukte en bolle og liten kakeform med like stor diameter (flaks...:) ). 
I etterpåklokskap ville jeg fylt mer av røra i kakeforma, og mindre i bollen. Kunne hatt dobbelt så mye i kakeforma som jeg hadde ( og heller dele den i to lag, i stedenfor ikke dele, som jeg gjorde), for den i bollen tok evigheter med å bli gjennomstekt i midten, men ikke på sidene... Den ble delt i tre lag, og kunne da heller vært lavere og blitt delt i to, så hadde den blitt jevnere stekt 
(og ikke sett ut som en vulkan - det er ikke dokumentert med bilde, men ta meg på ordet!). 
Men har hørt i ettertid om stekepinne som settes i midten av formen, 
og har tenkt at ellers sånn formkakeform må være en god ting - er jo allerede hulet ut midten...
Det finnes dessuten prinsessekakeformer fra Wilton, hvis en har tenkt å lage mange av disse...

 I used a bowl and a small kake form with the same diameter. 
If I had done it again, I would have filled more of the batter in the cake form, and less in the bowl. It would have been better if I would have had twice as much in the cake form as I did (and rather divided it into two layers instead of just leaving it as one, as I did), because the one in the bowl took forever to get baked through, except for on the sides... It was divided into three layers, but could rather have been lower and thereby baked more evenly, and then split into two layers only. 
But if you are planning on making a lot of these, maybe it is worth investing in a princess cake form from Wilton....




Her står den alene, ferdig stekt, og venter på sin bedre halvdel som aldri blir ferdig... Minst en hel time tok det!
Lurt når en skal dele i lag, at kakebunnen er helt nedkjølt og etterpå settes ca. 10 min i frysen.
Da går det som en drøm...

Here it is, alone, waiting for its better half, that never gets baked through....
It is smart that before cutting a layer, let the cake cool down completely, and put it in the freezer for about 10 minutes. They it is much easier to make a nice layer.


Den delen av Barbie dukka som skal ned i kaka blir surret inn med plastfolie.

The part of the Barbie doll that will be put into the cake, is covered wit plastic foil.


Når lagene er kuttet, grav ut et lite hull i midten av hvert lag, og legg kakebunn og sjokoladekrem lagvis (eller noe annet, hvis du heller ønsker det), og dekk med ett tynt lag sjokoladekrem som jevnes ut ved å dra siden av et A4 kopi ark oppover sidene på kaken. Sett i frysen i ca. 20 min, deretter putt Barbiedukka i midten og ta på resten av sjokoladekremen, sånn at det blir et tykt lag rundt Barbiedukken fra hoftepartiet/livet og nedover på resten av kaka (frysingen gjør at kakedelene ikke glir så lett, og at det er lettere å ta på nytt lag). Sett så i fryseren i ca 2 timer.
Så er kaken klar til å dekoreres.

When the layers are cut, dig out a little hole in the middle of each layer to give space for the inserting of the dolls legs, and put cake layer and chockolate frosting layer, cake layer and so on...
and cover the whole "dress" with a thin layer of the chockolate frosting, evening it out by pulling the side of a sheet of A4 copy paper up the sides of the cake. Freeze for approximately 20 minutes, thereafter place the Barbie doll in the middle, and add the rest of the chockolate frosting in a thick layer from the waist/hip and down the dress. Again evening it out with a sheet of paper. Freeze for aproximately 2 hours. (The freezing makes the cake more stable and much easier to put on new layers). 
Then the cake is ready to be decorated!



Standard Sjokoladekake oppskrift. Jeg lagde dobbel oppskrift.
A standard child friendly Chockolate cake recipe. I made a double portion.


Kjempedeilig Sjokoladekrem. Jeg lagde dobbel oppskrift.
Delicious Chockolate Frosting. I made double portion.


Jeg lagde en porsjon. Men etter anbefaling fra ei klassevenninne som lager de utroligste kakene, puttet jeg i nesten ei hel pakke (500 gram) og sparte litt til å ha på undersiden når jeg kjevlet ut. 
Jeg puttet i litt rosa farge før jeg begynte å blande det sammen. Det var perfekt porsjon fondant til prinsessekaka mi. Hadde tom. litt til overs... 
(Ungene elsket den, og begynte etterhvert å snik-rive den av kaka -  tatt på fersken!.....hehe...)
Jeg la deigen i en plastpose som jeg lukket. Deigen var like god dagen etter. 
Før jeg begynte å kjevle den ut, delte jeg den i to. Den største til kjoleskjørtet (denne blei kjevlet så rund som mulig, helt til diameteren var dobbelt så lang som høyden på skjørtet, laget så en T i midten av det, stor nok til at jeg kunne trekke skjørtet over hodet og kroppen på dukken), og en liten del til korsett, belte og blomsterdekor. 
Eventuelle sprekker/rifter, og skjøter kan en bare pynte med blomster ol.
Så lenge sjokolade kremen er frossen, 
er det lett å pynte og justere uten at kjolen blir full av sjokoladekrem.
Men lar du den stå natta over i frysen før du begynner å pynte den (som meg....), så pass på at det er nok timer til festen begynner at kaka får tid til å tine etter at den er pynta (ikke som meg, hehe... min pynta i siste liten).
Det tok tid å kjevle den ut, men den satte seg ikke fast og ble stygg, selv om den ble kjevlet veldig tynn.

I made one portion, which was enough for my cake. But I was recommended by a friend who makes the most increadible cakes, to add almost 500 grams instead of 300, but I saved a tiny bit to put underneath the dough when flattening it out. I added some pink coloring before I started to mix it together.
(The kids loved it, and started sneak tearing it off the cake - cought in the act!...haha...)
I put the dough in a plastic bag that I sealed, and it was just as good the day after, when I was going to use it. Before I stared rolling it out with a rolling pin, I split it into two parts, a small one for the corset, belt and flower decor, and a big one for the skirt of the dress (I rolled it out as round as possible, untill the diameter of the circle was twice as long as the hight of the skirt, and made a T in the middle, big enough for the skirt to be pulled over the head and body of the doll).
Tears you can cover up with flower decor. As long as the chockolate frosting is frozen, it is easy to decorate the cake, and not getting full of chockolate marks on it.
If you leave the cake in the freezer over night before decorating it (like me...), make sure to leave enough hours after the decorating is finished for it to be able to defrost before the party starts (not like me.... who decorated it last minute....)


 Disse søte blomsterformene fra Wilton gjør at blomstene ser ganske proffe ut. De selger noen av Wilton sine produkter på Panduro og Jernia.

Cute cutting shapes of Wilton makes the flowers look relatively professional.



Cake på pinne
Cake-pops



Jeg brukte restene som jeg hadde skåret av for å få jenvne lag til prinsessekaka før den blei montert, samt midten som måtte hulles ut for å stikke nedi Barbiedukka.
Jeg smuldret det, og blandet det med litt av den deilige sjokoladekremen til prinsessekaka.
Formet små baller (blir de litt for store vil sugerøret bøye seg når de står eller blir holdt (også selv-erfart...)), og satte de på et brett. Stakk så tykke sugerør i midten, og puttet i frysen over natta.
Så dyppet jeg i smeltet lys kokesjokolade (200 g med 2 ss flott matfett, for litt smidigere konsistens)
og drysset over strøssel med ei gang. (Sjokoladen størkner fort siden de er frosne).
Og fikk da dyppet en haug med marshmallows i samme slengen...
Konklusjon; alt som var på pinne var knallgøy!


I used cut offs from the princess cake layers, before it was mounted, and the middle that had been cut out for the Barbie doll to fit.
I smouldered it and mixed it with some of the delishious chockolate cream for the princess cake.
I shapet it into small balls (if you make them too big, the straw will bend (self experienced...)), put them on a tray, put a thick straw in the middle, and left it in the freezer over night.
Then I dipped it in smelted chockolate(mixed with a bit of vegetable stock (200g of cooking chockolate pluss 2 table spoons of vegetable stock) to make it smoother, and sprinkeled sprinkles over it while wet (it dries quickly due to the frozen cake). And then I dipped a bunch of marshmallows while I was at it... And this way finished up the smelted chockolate.
Conclusion; Anything on a stick is fun!





Og her er mange forskjellige til inspirasjon:
And many more for inspiration:



 Prinsessekrone av Ståltråd og Perler
Princess Crown from Steel Wire and Pearls







 Jeg brukte 3 forskjellige tykkelser av ståltrådene, samt blomstertråd for å feste de store perlene på taggene. Først laget jeg en ring av den tykkeste ståltråden. Den var like stor som omkretsen på barnets hode.
Perlene rundt ringen er i forskjellige størrelser og ble tredd på en litt tynn ståltråd, som etterpå ble tvunnet rundt ringen. Det er lurt med ei avbitertang, og ei tang en kan bruke til å tvinne ståltråd endene med.

I used 3 different thicknesses of the steel wires. In addition I used  flower wire to fasten the big pearls on the points. 
First I made a ring of the thickest wire, as big as the circumcize of the childs head.
The pearls around the ring are in different sizes and was thread on a bit thin steel wire, and thereafter twisted around the ring.





Håper jeg har klart å inspirere litt!
I hope I have been able to inspire you a little!

God Helg, Allesammen!
Have a great Week-end Everybody!
-Ingvild-

4 comments:

Janne said...

WOW!!! Såå kreativ og flink du har vært....ble helt måløs her:)
Skjønn prinsesse også, GRATTIS med 4 års dagen!
Tror aldri i min villeste fantasi at jeg klarer å bake en prinsessekake, men med bildene du viser, fikk jeg nesten lyst til å prøve:o))
God helg til deg og dine!
Klem fra Janne

Ingvild said...

Takk Janne! Prinsessekake er virkelig ikke så vanskelig. Bare prøv! Trodde heller ikke jeg skulle få det til så fint. Må bare ha god tid, og tålmodighet med fryseboksen, Janne, hihi...

hjertemynthe said...

Åh, om du inspirerer?? JAAAAA!!! Du er jo helt rå på å inspirere, og prinsessekrona var også til å spise opp!! Det var så flott og vakkert at jeg har ikke ord........ :) Må bare si TUSEN TAKK for dette innlegget =)))

Hilde said...

Ojojoj, så kreativt, Ingvild!!! Dette var jo helt nydelig, og perfekt for bursdagen til en liten prinsesse. Hun var så fin med perlekronen på :)

Fantastisk flott kake og annet godt. Virkelig inspirerende post, og takk for oppskrifter og instruksjoner :)

Ha en flott helg.
Klem