Friday, February 10, 2012

Lys Lykt av Bjørkebark og Ståltråd

 Candle Lantern From Birch Bark & Steel Wire





Har brukt:

6 lengder Bjørkebark fra vedkassa (vedkubbene våre er 30 cm lange)
Tykk ståltråd
Litt tynnere ståltråd
Hønsenetting
Sylindervase (fra Plantasjen, har også sett at de selger på Ikea og Åhlens)
Avbitertang
Og en eller annen tang som ikke biter av, men til å holde ståltråden når den skal tvinnes :).
(Teknisk, jeg; hihi.... Ståltråd og hønsenetting kjøpte jeg på Biltema, vet de også har billig på Jula)

Og sånn gjorde jeg:


I have used:

6 lengths birch bark from the fire wood basket (our logs are 30 cm long) 
Thick steel wire, but not so thick that it will be too difficult to bend...
A little thinner wire 
A metal mesh 
Cylinder Vase 
Wire cutters 
And a tool that do not cut the wire, but can hold the wire when it is to be twisted :).

(Technical me, hihi ...)
And this is how I did:



Jeg lagde tre like store ringer, litt større enn glass vasen, av den tykkeste ståltråden. 
Rundt den ene brettet jeg hønsenetting.  
I made three rings, a bit bigger than the glass cylinder, from the thickest steel wire.
Wrap steel mesh around one of them.











Så kuttet jeg tre like lange ståltrådremser som ble brettet dobbelt på midten.
Then I cut three evenly long pieces og steel wire, that was folded on the middle.


Toppen. The top.






Bøy tuppene i lik høyde, og snu rundt. 
Bend the ends in equal height and turn around.


Og hekt på hønsenettingdelen....  
And hook on the mesh part...






Rammen er ferdig. Putt i glassvasen.
The frame is done, put the glass cylinder inside.


Kuttet 6 like lengder av litt tynnere ståltråd som ble brettet dobbelt. 
Med disse festet jeg hver av de seks barkestykkene til bunnstykket med hønsenettingen.
I cut 6 lengths of a bit thinner steel wire, that was folded. 
I used theese to attach each of my 6 pieces of bark to the bottom part (the one with mesh).





Så festet jeg barkebitene lenger oppe på "stativet"  ved å tvinne en av de tynnere ståltrådene rund den midterste ståltrådringen og rundt barkebitene. Hadde tenkt å gjøre det samme rundt den øverste ringen også. Men tror kanskje bare at jeg beholder den sånn:).
Og ferdig!
Tenkte kanskje jeg skulle lagd ei hank, men får se etterhvert....
Hadde planer om å lage denne før jul.... Det blei det jo tydeligvis ikke tid til!
Prosjektene står fremdeles i kø! Er altfor inspirert! Altfor mange ideer i hodet mitt:).
Neste er ferdigstilling av et Valentin's Dag Interiør prosjekt... 

Then I fastened the birch bark pieces higher up on my "tripod" by twisting one of the thinner steel wires around the middle ring, including the birch pieces. I was intending to do the same around the upper ring too. But I think I will keep it this way. 
And done!
I thought I maybe was going to make a handle from leather, but we'll see...
I had plans making this one before Christmas.. But obviously I didn't have time for that!
And my projects are still standing in line! Too much inspiration!
Next thing now is to complete a Valentines Day Interior project...





Endelig HELG igjen!
Ha ei Kjempeflott En!
Og God Morsdag på Søndag til alle mødre!


Finally WEEK-END again!
Have a Super One! 
On Sunday it is Mothers Day here in Norway, 
so, Happy Mothers Day to all Mothers!

-Ingvild-

3 comments:

Janne said...

Skikkelig rååtøft dette!
Det "verste" av alt er at jeg har noe lignende på gang, men uten barken:))

Grattis med vel overstått bursdag!
Den vimpelrekka var nyyyydelig!

Ønsker deg en topppers flott helg!
Klem fra Janne

Mor Inger`s hus said...

Kjempefin lykt. Og så smart å kle en glassvase :)
Inger

lykkelisalille said...

Fresht ! :)