Wednesday, April 6, 2011

Forkultivering av Georgine "Bluesette"

Georgine Bluesette, slik skal de se ut, og knollene som jeg plantet, er utgangspunktet...

Da er min første knoll plantet, innendørs! Klarte ikke å vente til plantene mine kommer fra Bakker i begynnelsen av mai, så rasket med meg en Georgine i forbifarten en dag jeg var innom Europris. Når det gjelder løk og knoller, mener min mor at en bør kjøpe kvalitet, slik at den varer og gir bra blomster, så vi får se hvordan dette kommer til å arte seg. Aner ikke hvordan kvaliteten er, men står at den er pakket i Holland, så det bør vel veie for!.....
Dette er en lavtvoksende type som bare blir 60cm høy. Georginer tåler ikke frost, men det står på pakken at den kan forkultiveres i 6-8 uker inne før utplanting/utflytting. Så da er vel tiden inne! For her i innlandet, kan en regne med nattefrost tom. midten av mai. Fordelen med denne er at den blomstrer fra juni til frosten kommer! Og jeg har stor mangel på blomster i hagen som blomstrer etter juni. Og Georginer gjør hvertfall veldig mye ut av seg. Aner ikke om de er vanskelige å få til. Det vil vise seg!

Lå et par minutter i vann...

Pakket jorden litt godt rundt. Vannet godt første gang, og så er det bare å vente! Skal stå lyst og svalt. Jorden skal holdes fuktig, og vannes ved tørking. Før utplanting skal den herdes.


Jeg har aldri plantet knollvekster før, så dette blir spennende. Jeg fant ei ganske stor potte. For er det noe jeg har lært gjennom årene, er det at planter tørker fortere ut i små potter, samt at de trives generelt bedre - og blir derfor større og finere når de har nok plass. 
Georgine Bluesette tilhører gruppen (Dahlia x pinnata), dvs. dekorativ. Forhåpentligvis det er lettere å få bra resultat enn ved frø-såing!? (Akkurat det kan jeg komme nærmere inn på ved ei seinere anledning...) Den må også herdes gradvis før utplantingen, som alt som plantes inne og skal flyttes ut. Grunnet UV og grunnet kjøligere temperatur skal en begynne med noen timer, og gradvis øke. Og helst ikke rett i sola med ei gang.
Jeg tar gjerne imot tips på hvordan den blomstrer fint! Hvis jeg får den like fin som på bildet, blir jeg overlykkelig!
Jeg skal innrømme at jeg har kjøpt Georginer som ferdig blomst ei gang tidligere  og hatt i krukke på terrassen, og kastet den når høsten kom.... Fant ut litt for seint at jeg kunne ha spart på røttene/knollene til neste seesong!

For gjenbruk neste sesong skal stilken skjæres ned til 5-10 cm ved første nattefrost, og røttene (knollene) graves opp og flyttes innendørs, til jorden på dem har tørket. Den børstes av, og røttene legges i torvmold og holdes svalt og frostfritt til neste år, f.eks i garagen eller ei bod! Høres jo ut som litt arbeid, men kanskje lurt å ha et par som skal ha samme behandling... men skal innrømme at jeg bevisst ikke kjøpte sånne frostfrie planter til hagen tidligere....så lurer jo litt på åssen dette ender!

-Ingvild-


Plantet my first Dahlia for pre-kulturing indoors!
I got impatient waiting for my plants to arrive from Bakker in the beginning of May, so one day I was in the store, I also bought a Dahlia  x pinnata 'Bluesette'. This is my first Dahlia, and I'm anchious to see the result. And hoping it is not too much work to get a good result. I must admit that I have thrown away roots from a Dahlia plant before, knowing too late that I could have saved the roots in a cool and frost free place for next Spring!... And honestly till now I have purposely avoided planting bulbs that can't survive the frost, so it will be interressting to see how this plant will do, and if I will be able to take it inside in time!

-Ingvild-

3 comments:

Marianne said...

Ja dette skal bli spennende du :-D Håper du får det til!

Ingvild said...

Hvis det blir vellykka, så blir det nok en haug med Georginer i alle farger og former til neste år! :)

Ingvild said...

Nå har den allerede begynt å spire! Dette var jo en veldig gøy plante!!

Now it has already started coming up some leaves! What a fun plant!!