Sunday, January 29, 2012

Primula, Sviblene mine, og Amaryllis.

Skikkelig deilig med noen fargeklatter etter at all julepynten forsvant.

Synes det ble så oppfriskende med rosa i hus da vi feiret Ellas bursdag,
at jeg lot plastduken jeg kjøpte på Stoff og Stil til 25 kr/m (!) bli liggende litt lenger...
(Tenkte i utgangspunktet at det kan være sånn jentebursdag-duk,
eller uteduk på sommeren hvis vi blir lei av den andre...)
Mannen hadde ellers hatt innvendinger mot altfor feminint interiør,
men det ser ut som det går greit, enn så lenge. 
Snart blir han vant med det, og slutter å legge merke til det (hihi...).
Tror han også synes at huset blei tamt og fargesløst etter all julepynten forsvant....
Så da er det bare å slå til:)...


Primula


Så nå har enda mer rosa blitt sneket inn... rosa Primula.

Har noen hagevarianter av Primula i hagen, nemlig aurikkel, som kom med hagen,
og det er ikke alle fargekombinasjoner jeg er like glade i.
De er veldig spreke i fargene. 
Min tante har et enormt utvalg i sin hage,
med uendelige fargekombinasjoner som hun har sådd. 
Og de er helt fantastiske!
Trodde ikke en så fargerik hage kunne være fin.
Men hennes er helt utrolig!
Skal se om jeg kan få tatt noen bilder hennes fantastiske hage til våren. 
Hun har virkelig en fargeeksplosjon av en hage på våren!


Men disse Primulaene her, synes jeg passet fint inn hos oss,
selv om vi har et ganske nøytralt og "naturlig" interiør. 
Plantet de i ei avlang potte fra Upstairs.

Primula kommer av ordet ”primus” som betyr først.
Og de er valgt til Månedens blomst i Januar av Opplysningskontoret for blomster og Planter.
De har faktisk vært populære siden Victoriatiden.

Noen tips  fra Opplysningskontoret for blomster og Planter:
    Plasseres lyst, men ikke direkte sollys
    Lar du planten stå kjølig, står den lengre
     Holdes jevnt fuktig, men unngå at planten blir stående i vann
     En svak gjødseldose kan gis annen hver uke i blomstringstiden.


    Sviblene


    Sviblene som jeg plantet i potter som løk, blomstrer også nå,
    og jeg har planta de om i melkespannet til mormor.




    Sviblene jeg plantet i svibelvasene blomstret allerede i romjula.
    Både disse og de jeg plantet i potte fikk 2-3 uker i kjelleren før jeg tok de opp i stua. 
    Men disse blomstret betraktelig raskere enn de i potte (selv om de i potte blei planta ei uke før).
    Synes de i vasene tok seg ekstra godt ut:). Så det blir garantert gjort neste år også.












    Amaryllis

    Og bare et par bilder av den nydelige Amaryllisen som blomstret hele juleuka (flaks...). 
    Denne dyrket jeg ikke frem, men kjøpte som spirende løk ferdigplantet i potte. 
    Når de blir for lange og begynner å bøye seg, kutter jeg de rett og slett av, og putter de i en vase. 
    Kluet med løk er egentlig at en skal vanne løken sånn at den får etablert røtter. 
    Men når den har begynt å spire, hvertfall mer enn 2-3 cm, så skal de mer eller mindre ikke ha mer vann før de er i blomst, for ellers blir de så utrolig høye, og ender opp med å bøye seg = ikke så dekorativt. 
    Da kutter jeg de av og setter de i vase istedenfor:). 
    Har det som regel med å glemme å ikke vanne de ferdigkjøpte når de kommer i hus, etter at jeg har planta de....









    Ha en fortsatt blomstrende helg!
    Have a still blossoming week-end!
    -Ingvild-








    1 comment:

    Helene Orskaug said...

    Herlige blomsterbilder! Deilig med litt friskt og rosa også nå, etter jula!

    Ha en fin søndag!
    Stooor Heleneklem