Tuesday, November 12, 2013

Deilig & Tjukk Ribbestrikka Ullbukse

Nice & Thick Wool Tights






Jeg har strikket ullbukse til Ella.
Kjempepraktisk under vinterdressen på de kalde vinterdagene,
eller når hun går med skjørt og kåpe ute på vinteren.
Jeg valgte å bruke et ullgarn med litt nylon i, for at den skulle bli mer slitesterk.
Jeg brukte Sisu garn fra Sandnes Garn, som er superwash (kan vaskes på ullprogram i vaskemaskinen),
og har 80% ull og 20 % nylon.
Strikkefastheten på enkelt garn er 27m på pinne 2 1/2 -3, men jeg brukte dobbelt garn på pinne 4 (som i oppskrifta).
Det gikk med under 400g av dette garnet, selv om jeg strikket den veldig lang, siden dattera er veldig langbeint, og høy for alderen.
 I nøytral farge; lys grå melert (1032), så lillebror kan arve etter hvert.....:). Hehe...
Denne oppskrift fra boka I all enkelhet fra Marte Helgetun.
 
 
 
I knitted this practical wool tights from a pattern in the Norwegian book "In all simplicity" by Marte Helgetun.
I used Sisu Yarn from Sandnes garn, which is a strong wool yarn with 20 % nylon, I knitted With double yarn with needles size 6 (US). (Knitting gauge With single yarn is 27stitches pr. 10 cm)
 
 
 


 
Superenkel å strikke, uten økninger eller fellinger, bare to rett og to vrang,
så denne har reist mye under strikkeprosessen kan en si......Den har vært strikket nesten kun på hytteturer, i bil, på ferje og i lunsjen på jobb...
Jeg begynte i sommer, og strikker tydeligvis ikke så fort....:)
Men prøver å utnytte tida litt, så jeg får tid til å gjøre mest mulig:).
Nå er det kjøkkenkluter under strikking som for tiden blir med meg på "tur".
 
 
The tights are really practical to wear underneath a Winter suit in the wintertime, or for example when wearing a skirt and a nice coat when going to the theatre or a party in the wintertime.
 
 
 

 
 

Alt strikket i ett, og kun noen få sting montering i skrittet, og det er digg:).
Jeg avsluttet med noen runder med pinne 3 nederst, og felte av stramt, så beina skulle sitte fint og ikke bli altfor vide nede.
 
 
I used needle size 3 a few rounds at the top, and at the bottom by the ankles, so that it wouldn't be too loose.
 
 
 

 
 
Den sitter godt på, uten å være stram.
Og med en praktisk voksebrett.
Ella er superfornøyd.
I tillegg har hun fått seg deilig og varm sjal som hun helst vil gå med inne også...
Det er egenkomponert, og
oppskrifta mi på det kommer etter hvert:)
 
 
 
It fits comfortably snugly, With a practical fold at the bottom so that she woun't grow out of it too quickly.
You will get the recipe of the cute shawl later. I designed it myself:).
 
 


 
 
 
 
 
Ha ei flott uke!
Have a great week!
 
-Ingvild-

No comments: