Wednesday, November 10, 2010

Nydelig sparkedrakt i babyull

Klikk her for oppskrift!
Denne lille sparkedrakten i nyfødt størrelse, begynte jeg å strikke på da jeg var gravid med mitt første barn. Da hadde jeg ikke strikket på ca. 14 år, og husket ikke hvordan man strikket hverken rett eller vrang, og oppskriften begynte med perlestrikk....! ..og strømpepinner... Det var litt av en utfordring. Det første beinet tok så lang tid, at mora mi var overbevist om at jeg aldri kom til å få den ferdig. Men sta som jeg er, så klarte jeg det! Dressen er egentlig ment som en dåpsdress, og dåpskjolen er en slags forklekjole. Men jeg synes dressen var så søt, og hadde ikke tenkt å bruke den til det formålet. Oppskrifta fikk jeg av tanta mi. Hun hadde spart på den fra et ukeblad fra 2002. Jeg fant senere ut at det var Drops design. Jeg brukte hvit Merino Babyull Superwash, med strikkefasthet 28m, og kom fint i land med det. Til tross for at jeg strikket VELDIG stramt som nybegynner...

Adorable jumpsuit for newborn in wool
I started knitting this baby jumpsuit when I was pregnant with my first child, and hadn't knit for about 14 yrs. That was an enormous challenge, because I didn't remember how was right and wrong, and it started with pearl knit....! My mom thought I had taken on more than I could handle, because it was going so slow. But stubborn as a mule, I finished it before my daughter was born. It is meant to be part of a christening dress/outfit, but I never intended it for that purpose. Instead of the yarn recommended in the recipe I used Merino Babyull Superwash, and it worked out great.

Click here for recipe! 

No comments: