Thursday, January 20, 2011

Kvist til begjær!

Dette er en enkel krans å lage av bjørkegreiner, evt. andre lett bøyelige greiner du måtte finne. Du kan evt. lage den rund. Lurt å benytte seg av sjangsen før bladene kommer på trærne. Greinene må være ferske for ikke å brekke.
Fikk inspirasjon til dette hjertet etter en gåtur i nabolaget, hvor noen hadde laget et kjempedigert hjerte som hang på garageveggen. Jeg lagde min i en litt mindre skala, og hang den ved siden av inngangsdøra. Det fine med en krans er at en kan binde på sløyfebånd eller andre ting etter sesongen. Kjempe allsidig pynt! Alt du trenger er: ståltråd (kan kjøpes på hobbyforrestning eller blomsterforretning), hagesaks/greinklipper (evt. kniv eller kjøkkensaks), og godt med bjørkegreiner. Jeg startet på bunnen, og surret godt, deretter delte greinene i to, og samlet noen av de på toppen, og dro denne tuppen ned til å forme et hjerte. Dro en hjelpeståltråd ned til dit jeg begynte. Surret deretter ståltråd langs hele kransen for å samle greinene. Og til slutt la på flere greiner for å få en fyldigere krans.

Branches to desire!
Easy to make from branches of birchtree, or other easily bendable branches. All you need is thin steal wire, branches and garden scissors. Smart to make it before the leaves come out. The branches have to be fresh not to break when you bend them. You can shape it round or as a heart....

1 comment:

hjertemynthe said...

Nydelig krans, kjenner det klør i fingrene etter å prøve meg på denne, men får vente til det blir lyst igjen ute... ;) Takk for tips! :)