Thursday, September 22, 2011

"Polstra" kort ullbukse


Strikka i Trollgarnet til Hillesvåg, farge melert brun,
strikkefasthet 14m (og pinnetykkelse 5,5)
skikkelig tykt ullgarn.


Brukte rett over 200 gram




Den består av rillestrikk, og har en kile foran og bak. 
Den strikkes sideveis og monteres i siden og i skrittet.


Denne er til Daniel.
Han har ikke begynt å gå enda, 
og sitter dermed mye rett på rompa når han er ute å leker i barnehagen. 
Så denne ullbuksa kommer godt med nå det neste halve året.
Oppskrifta fant jeg i boka "Myk start" av May B. Langhelle, men forlengte beina med 10 masker i størrelsen 12 mnd og oppover, siden det i utgangspunktet egentlig er ei bleiebukse...
Elsker denne boka, som har masse søte og relativt enkle strikkeoppskrifter til spedbarn (men mesteparten dessverre bare opp til 1 år).


Den blei litt større enn forventa, så tredde i en buksestrikk øverst,
så nå kan han nok gå med i noen år, hahaha...

Den var veldig rask og strikke. Jippi!...

Ha en Kjempefin Torsdagsdagskveld!
-Ingvild-


Knitted short, thick wool pants for Baby/Toddler
Knitted in 'Trollgarn' to Hillesvåg, color mix brown, 
gauge 14m (and stick thickness 5.5), 
really thick wool. 
Used just over 200 grams. 
It consists of garter stitch and has a knitted wedge in front and behind. 
It is knitted sideways and mounted in one side and the crotch.

This one is for Daniel, and he hasn't started walking independently yet, 
and is thus much of the outdoors time in kindergarden he naturally spends sitting right on the ground on his bottom.
So this will be very useful now and the next six months, now that it is starting getting cold.

The recipe I found in the book 'Myk Start' meaning "Soft start" by May B. Langhelle, but I extended the leg parts with 10 stitches in size 12 months and up, since the recipe is actually a diaper pant ...

Love this book, which has lots of cute and relatively simple knitting patterns for infants 
(so unfortunately only up to 1 year)

It became a bit larger than expected, so I added a rubberband at the waist,
he can probably wear it for a few years, haha ​​...
It was very fast to knit. Jippi! ...

Have a Great Thursday Evening!
-Ingvild-

7 comments:

Ragnhild said...

Så lur den var! Trur kanskje jeg må se om jeg får laga en slik til Lillebølla i hekla versjon :) Er det ikke deilig å være ferdig med et arti prosjekt?

Ingvild said...

Elsker små prosjekter, for da føles det som jeg får gjort så mye:)... Men har stort sett minst to prosjekter gående samtidig, så alltid noe halvferdig...

hjertemynthe said...

*sukk* så herlig blogg du har, her skal jeg ta meg god tid og kikke :)
Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg :)
Legger meg gjerne til som følger her!
God helg!

hjertemynthe said...

PS: jeg har svart deg på "oppskrift til sommer baskerlue" spm under innlegget på min blogg..
http://hjertemynthe.blogspot.com/2011/03/sommer-baskerlue.html

Fortsatt god helg!

Ingvild said...

Tusen takk!! Den var helskjønn!!! Tror jeg skal prøve meg på den i ull til Ella etterhvert....

Hegeslilleboble said...

Så herlig bukse, kan tenke meg at den er god til kalde vinterdager!

Anonymous said...

Så fin da! Artig variant å strikke den slik. Blir nok god i bruk :).
klem.