Saturday, November 9, 2013

Lue med Øreklaffer & Flette

Hat With Earcuffs and Cable







Jeg strikket denne med dobbelt tråd av Baby Merino fra Drops,
som er supermyk og absolutt kløfri, og tykk og varm. 
Strikkefasthet for dette garnet var 24 m på 10 cm på pinne 2.5-3.5. Men siden jeg strikket med dobbelt garn, strikket jeg med pinner 5, som i oppskriften.
Farge lyseblå, 24.
(Den måtte jo bare bli blå for at jeg skulle være sikker på at Daniel kom til å gå med den. 3-års trass de-lux, og ekstremt fokusert på klær......)
Det gikk akkurat med 100g garn av dette garnet til ei lue.

 
Oppskriften er fra boka til Marte Helgetun, I all enkelhet som har 26 oppskrifter til greie plagg til barnehagebarn.
Jeg kan absolutt anbefale boka, og oppskriftene er lette å forstå, og som regel lette å strikke, i tillegg til at jeg synes at Marte har så fin form på designen sin.
Oppskriftene hennes anbefales på det varmeste!
 
 
 
I knitted this hat from pattern from the book  "In all simplicity" (I all enkelhet) of Marte Helgetun, which contain 26 patterns for garnments for Kindergarden children (1-6 yrs). The recipes are easy to understand.
 
 
 
 
 
 
Jeg synes lua hadde kjempebra passform.
Luen er lett å strikke, og strikkes fram og tilbake på pinne, og sys sammen bak til slutt, og snøres sammen i toppen. 
Relativt raskt prosjekt å bli ferdig med.
 
 
The hat sits well. It is easy to knit, and is knitted back and forth on thick needles, and at the end mounted in the back. Cables are easy to knit,just try! And you'll be hooked, like me!
 
 
 
 
 
 
 
Mine modifiseringer....
Jeg kuttet ut å lage hull langs kanten i toppen, fordi det ikke er noe problem å tre snora gjennom plagget med så tykke pinner, og da kan jeg i tillegg prøve på lua for så å bestemme hvor jeg vil ha snora, så lua sitter så bra som mulig:). Og siden min 3-åring er lang rundt hodet, la jeg på 1 masker pr. cm i tillegg til oppskrifta, hvor den største for 6 år hadde en hodeomkrets på 46 cm. Så for å få 52 cm, la jeg til 6 masker. Jeg fulgte ellers oppskrifta, men strikket en ekstra økning på øreklaffen før jeg begynte å felle, og strikket noen ekstra riller før jeg begynte på neste øreklaff (jeg målte på guttungen for å sjekke at det ble riktig, og trengte ikke å strikke like mange riller som jeg trodde jeg trengte ifht. beregningene mine....)
 
 
 
 
 
 
 
 
Ser det vanskelig ut med flette?
Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt.
Jeg har fått mersmak på fletter, og har nå strikket en lue med bare fletter:), og det blir nok enda en:).
 
 
 
To knit cables were easy, and decorative, and I'm already knitting more hats with cables:)
 
 
 
 
 
 
 
Daniel er klar for vinteren:)!
Daniel is ready for the Winter:)!
 
 
 
 
 
Ha en god helg!
Have a Nice Week-end!
 
 
-Ingvild-

1 comment:

Mor Inger`s hus said...

Kjempefin lue på en kjempetøff liten kar :)

:) Inger