Saturday, May 30, 2015

Gleder meg til Pionene blomstrer!

LOOKING FORWARD TO MY PIONIES








Med en gang de første krokus og snøklokker begynner å titte fram i blomsterbeddet, begynner jeg å glede meg til hagen eksploderer i farger.

Og jeg gleder meg spesielt til pionene...
Hver år kommer stadig flere av pionene jeg plantet som røtter for et par år siden i blomst.
Jeg kjøpte jo 13 nye sorter i form av røtter for 3 år siden, så det er jo like spennende hver mai/juni å se om noen av de nye sortene får knopper, og da er det bare å glede seg til de kommer i blomst i begynnelsen av juli.
Oversiktsinnlegg over sortene jeg kjøpte finner du her.

I tillegg til de 13 sortene, stod det en hvit type i hagen fra før, (som jeg flyttet, og måtte hakke opp røttene på fordi den stod fast innimellom trerøtter)-den har enda ikke kommet i blomst etter den ble hakkamat for 4 år siden, men jeg er ganske sikker på at den kommer til å gjøre det i år. Ellers har jeg en hybrid mix (flere røtter, blandede typer) kjøpt for 5 år siden hos Bakker, samt en Peonea Madame Calot, kjøpt for 4 år siden hos Hageland.

Og i fjor hadde jeg faktisk noen nye i blomst, men var ikke spesielt flink til å blogge om hagen....
Det er så mye å kose seg med om sommeren.
Men bilder tok jeg nok av....
så jeg er liksom enda i bloggmodus ifht. hvor mange bilder jeg tar av alt mulig, og spesielt i hagen...



Every Spring I'm starting to look forward to see which of my new peony roots will get buds and flowers for the first time. I have 15 types, and here are the ones that blossomeed last year:






I fjor sommer var første gangen jeg fikk så mange peoner i hagen at jeg følte at jeg kunne plukke inn å sette i vase, uten å ribbe blomsterbeddene!
Toppen av hagelykke!

Jeg ser fram til det i år også - en kan stole på pionene! 
-La de stå i fred, så blir de flere for hvert år! 
En kjempelettvin staude.






Hybrid mix fra Bakker
 - kjøpt som røtter fire  år tidligere.
Disse har lange stilker, og store blomster, så de trenger å støttes litt.
I fjor hadde jeg kun hvite i dette beddet, mens i år kom både lys rosa og mørk rosa. Og mange!!!















Peony Seedling Krasnovy

Enda en som blomstret for første gang i fjor.
En blomst!. Mørk rosa/rød(mer burgunder enn på bildet).
Den skal være fylt, så regner med at når rota blir kraftigere, kommer den til å bli det:)










Bowl of Beauty
Helt nydelig. 
Totalt fire blomster i fjor, i mot en i forfjor:) Dette lover bra! 
Blomstene blir ikke så store og tunge, så denne trenger ingen støtte-og det er bonus!





Elsker!









Mme Calot
 Kom med tre stengler i fjor, og alle med flere enn en blomst på:). 
Denne ble kjøpt i relativt liten potte på Hageleand.





Veldig spent på om noen av de nye sortene kommer i blomst i år! 
Men jeg kan minst forvente det samme som i fjor, og det er jo slettes ikke dårlig!:)




Nyt våren!
Ellers begynner jeg å komme i hagemodus, men det er fremdeles ganske kalt ute. 
Jeg har sådd litt gulrøtter, rødbeter, og salater i grønnsakshagen, endel urter har overlevd den milde vinteren - bonus! og skal så noen flere. 
Og litt flere grønnsaker skal på plass i grønnsakshagen.
Cherrytomatplanter sådd fra frø fra en cherrytomat står i kjøkkenvinduet, slik som i fjor og i forfjor. 
Georgineknollene ligger enda i boden, shame on me! ...
Må få de ut i sola i mårra!
Ligger nok litt etter skjema i år, men men. 
Har ikke helt kommet ordentlig i hagehumør enda.
Gjenstår enda litt å luke og rydde...
Gleder meg til litt varmere temperaturer til uken!
Det pleier å hjelpe!



Ha en fin Helg!
Have a great week-end!
Ingvild

No comments: