Thursday, December 27, 2012

Kongleball og Julepyntet Dørkrans

Pine Cone Ball and Holiday Decorated Wreath



Kongleball - Pine Cone Ball



Ideen til denne kongleballen hadde jeg med på et kjempekoselig juleverksted jeg ble invitert til i begynnelsen av desember. 
Jeg hadde et avisutklipp i fra 2010 av noe lignende, og hadde hatt lyst til å prøve å få laget en lenge. 
Synes den ble kul, jeg. 
Den kan enten ligge til pynt ved inngangsdøra, eller inne oppå en sjenk, el.




Du trenger:
-en haug med tørkede kongler: blanding av furu og gran, og hva annet du ellers måtte finne.
(som regel trenger en mer enn en tror)
-Stor oasis kule (fås kjøpt på noen blomsterbutikker, hvor de lager en del dekorasjoner; jeg fikk kjøpt på mester Grønn og Camillas)
-Tynn ståltråd, fås i blomsterforretning (ikke den tynneste, som er blomstertråd) helst sort for den er sjurere og sklir ikke så lett ut som den som er plastbelagt, samt synes ikke så lett.
Kutt av ca. 12 cm lange biter, kanskje lengre hvis konglen er stor.
Legg den midtre delen av ståltråden rundt kongla, og tvinn de to delene sammen noen runder,
og stikk inn i oasisen.
-Avknipertang for ståltråden
-evt. myke tynne greiner av bjørk til å surre rundt ballen for ekstra dekor (det rakk ikke jeg....enda)
-evt. bånd til pynt, jeg brukte sølvgarn fra Stoff og Stil.


For a Pine Cone ball you'll need:
-a pile of dried pine cones: I used two types of Pinefound here in the forrest (you need more than you may think)
-Big ball of Oasis/floristry foam
-Steel wire, preferably not coated, because it is more slippery. Cut into aproximately 12 cm long pieces. Put the middle part one round around the pine cone, twist the two parts together 3-4 times, then insert into the oasis ball.
-steel wire clipper
-soft branches to twirl around the ball for ekstra decoration at de end (I didn't get to it yet)
-decorative band. I used silver yarn from Stoff og Stil.



Dørkransen 
har fetet seg litt opp med flere greiner, og noe ny og noe gammel dekor denne jula.





Gammelt striebånd som sløyfe fra Panduro, greiner med små bær fra Plantasjen i fjor, kongler plukket i skogen som er satt ståltråd på, større røde bær og minikongler fra Søstrene Grene.
Her er linken til hvordan jeg lagde den, og hvordan den så ut til jul i fjor, og til påske


The Wreath on our front door, that I made from sticks last year, has become fatter this season with some more added branches, some new decor, and some old, and some pine cones from nature.
Here is the link to how I made the wreath, and how it looked last holiday season, and how it looked for Easter/the Spring.



Mange ting har blitt lagd i desember, men jeg har ikke hatt tid til å blogge de, 
så det kommer noen ting etterhvert som jeg får tid.
Håper dere har en fin juleferie!
Her ble det forandringer i planene for juleaften grunnet at begge barna ble syke på juleaften... 
Utrolig kjedelig!
I made quite a few things in December, but then I didn't have time to blog them,
so there will be a few posts now that I have more time.
-Happy Holidays, still!


-Ingvild-

1 comment:

Bodil said...

Så fin pynt, du er så kreativ.
Prøv å sende på bodilgausdal@gmail.com
Jeg har ikke fått noen mail.
Fortsatt god romjul.
Klem Bodil