Friday, June 17, 2011

Rhodedendron, Hvite Roser og Andre Blomster....

Som det blomstrer. Helt nydelig! Det er en stund siden forrige blomstrings innlegg, så tulipanene har nå avblomstret for ca ei uke siden. 
De fleste av blomstene som var plantet i hagen fra før, blomstrer nå.....og så blir det betraktelig mindre....og det er liksom det jeg prøver å gjøre noe med, tilføre planter, stauder og løk som blomstrer midt på sommeren og langt ut på høsten ....et skikkelig puslespill synes jeg. Tror det kommer til å ta noen år...
Dessuten synes jeg mange av blomsterfargene harmonerer dårlig... Men, men, får ta det litt etter hvert.....Mange av blomstene som var her fra før, har jeg ikke enda funnet ut navnet på...
Dag og natt. Day and night
Noen hvite fylte tulipaner fra Bakker. De lukter deilig! Some white filled tulips from Bakker. They smell delicious!








En slags strandnellik, tror jeg... Don't know its name in English
 
Hvite duftende klaseroser
Denne gamle klase/buskrosen dufter fantastisk godt. Den har uendelig med knopper, og trenger vel egentlig ingen stell, tror jeg. Jeg har hvertfall ikke gjort noenting for å få dette resultatet.... Men den sprer seg med roten. Og har spredd seg utover et par m2 nå, men det gjør ingenting, for det er helt borte ved fjellet. Er det noen som vet om stell av denne? Får man nye knopper hvis en tar bort de visne? This old bushrose smells increadible. It has an endless amount of buds, and doesn't really need any particular care, as far as I know. At least I haven't done anything....It spreads with the root. And is now approximately 2 m2 by now. Does anyone know anything about how to take care of it?




Denne stod borgjemt i et hjørne, og synes bladene lignet på pionenes som jeg hadde planlagt å flytte, så flytta den nærmere kjøkkenvinduet. Så ble jeg plutselig i tvil, og flytta deretter den som hadde stått ved siden av også. Og det var godt, for dette var jo ikke pionene, men den andre var....Det er visst en vendelrot (valeriana), har jeg fått vite.... I moved this one closer to the kitchen windows, because I thought it was the peonies, but then I became uncertain, and moved the other perenneal next to it too....which was good, because it was the peonies. I don't know what this one is called...








Forglem-meg-ei. Forget-me-not's





Rhodedendron
Rhodedendron. Vi har en diger busk med denne, og en liten i akkurat samme farge. We have one big and one small bush.

 









Prakthumleblom 'Geum coccineum', tidligere kalt Geum borsii. Denne har vi mye av.....
'Geum coccineum', earlier called 'Geum borsii'. We have a lot of it...

God Helg!

-Ingvild-


Rhodedendron, white roses and other flowers...

Oh, how it blooms. Absolutely beautiful! It has been a while since the last flowering post, so the tulip has faded about a week ago.
Most of the flowers that were planted in the garden from before we moved in, is blossoming now ..... and then it will be significantly less .... and it's sort of what I'm trying to do something about, add plants, perennials and bulbs that bloom in the middle summer and late fall .... a real puzzle I think. It will probably take me a few years....Besides, I think a lot of flower colors harmonize bad... Oh, well. Little by little....Many of the flowers that were here before, I have not yet found out the name of.

Have a great week-end!

-Ingvild-

8 comments:

Anonymous said...

Nydelige bilder som gir masse gode sommerfølelser :) Tror kanskje du har byttet litt på navnene.....forglem meg eien din mener jeg er en liten type stemorsblomst, natt og dag. Den småblomstrete lille lyseblå er en forglem meg ei, sprer seg veldig, og derfor ikke lett å glemme :)) Den du flyttet er en type nellik, husker ikke helt navnet, kan ha mange nydelige rosanyanser. Morsomt å lese bloggen din Ingvild <3 Marit

... said...

Som det blomstrer hos deg, Ingvild! Helt nydelig, flotte bilder.
Den hvite rosen var vakker, og busken ser så fin og frodig ut. Skulle ønske rosene mine så sånn ut, men her i hagen sliter jeg med lus og skadedyr på rosene.
Den rosa/hvite blomsten under rosebildene er en vendelrot (valeriana). Jeg har også bilder av den i det siste innlegget på bloggen min.
Den oransje stauden på det siste bildet er en humleblom (trolig geum borisii).

Ha en god helg :)

Ingvild said...

Tusen takk for hjelpa Marit! Har nok blanda litt ja! Skal oppdatere!
Klem

Ingvild said...

Tusen takk Hilde! Ja rosene er fantastiske, og jeg har ikke engang gjødslet dem! Høsten for nesten to år siden da vi flytta inn, klippet jeg ned de fleste stenglene, unntatt noen få, fordi de var så stikkete og så ut som et buskas....på høsten. Så i fjor kom det kun blomster på de få jeg ikke hadde klippet ned, selv om det vokste opp massevis av nye stengler. Men i år ble jeg mildt sagt veldig overrasket over det utrolige synet. Har tillatt meg og kutte noen av de bakerste stenglene og sette i vaser, og de fyller hele huset med en fantastisk duft! Ulempen er jo at de sprer seg, og at de dukker opp der jeg ikke vil ha de. Regner med det vil hjelpe hvis jeg er flink til å spa rundt de? Men har jo ingen erfaring med dette. Fikk en indigoletta klatrerose fra Bakker i fjor. Den bestod av to korte stubbegreiner, og ingen jordklump og har dessverre bare visnet i beddet... Synd... Må nok ha en kraftigere utgangspunkt for at det skal gå hos meg! Kanskje det bare blir med disse hvite... Lykke til med dine! Kjedelig når det blir så mye arbeid, og en føler at resultatet ikke er tilfredsstillende. Har du lavendel rett i nærheten av dine? Skal visst hjelpe mot bladlus hvertfall.

Klem

Kristin said...

Flotte bilder! Hadde vært gøy å se et/flere bilder av hele hagen også, og se hvordan alle blomstene ser ut sammen :)

Ingvild said...

Hahaha....Hagen er fremdeles i totalkaos! Og det er vel egentlig en underdrivelse, dessverre...Så de vakre oversiktsbildene må nok vente litt lenger....Er midt oppi husmaling, så det store hageprosjektet som jeg begynte på med friskt mot i begynnelsen av mai, var veldig tidkrevende, og har derfor trukket veldig ut.... Så er egentlig godt å kunne plukke ut små deler å ta bilde av akkurat nå...
Klem

... said...

Hei igjen Ingvild :) Jeg har lavendel ved noen av rosene, men ser dessverre ikke ut som det hjelper nevneverdig. Kanskje jeg skulle prøve gressløk eller hvitløk, som også sies å hjelpe :)

Takk for kommentar. Busknelliken er vanligvis toårig, men frør seg selv så den kommer igjen år etter år.
Den mørk røde jeg har i hagen er staude, resten er toårig.
Klem

Ingvild said...

Busknellikene dine var herlige! Mye jeg får lyst til å plante til neste år når jeg ser i bloggen din!
Klem